Utrzymanie
balansu między życiem zawodowym a życiem prywatnym jest ważne,
aby móc zachować czas poza pracą dla samego siebie, hobby, rodziny
czy znajomych. Jednak niektórzy decydują się pracować w domu –
prowadząc własną działalność gospodarczą.
Podejmują
się wtedy nie tylko ryzykownego połączenia prywatności z pracą,
ale również ryzykują utratę sprzętu potrzebnego do pracy w
wyniku pożaru, przepięcia, kradzieży
z włamaniem, zalania mieszkania przez sąsiada.
Dlatego warto wiedzieć, jak właściwie ubezpieczyć mieszkanie z
działalnością gospodarczą, aby nie stracić finansowo w wyniku
nagłej i kosztownej szkody.
Czym
charakteryzuje się ubezpieczenie mieszkania z działalnością
gospodarczą?
Ubezpieczenie
nieruchomości osoby fizycznej nie jest tożsame z ubezpieczeniem
mieszkania z działalnością gospodarczą. Podstawową różnicą
jest zakres ochrony tej polisy – TU w umowie może wyszczególnić,
czym jest tzw. mienie służbowe czy
sprzęt biurowy, czyli przedmioty
potrzebne do wykonywania pracy zarobkowej:
- sprzęt elektroniczny (komputer stacjonarny z monitorem, komputer przenośny, drukarka, faks, itp.),
- meble.
W
jednym OWU ubezpieczyciel może wyszczególnić listę przedmiotów,
w innym – podkreślić tylko, że owe przedmioty
niezbędne do pracy w domu to urządzenia, narzędzia i maszyny,
które należą do ubezpieczonego lub osoby mu bliskiej i służą do
prowadzenia działalności gospodarczej,
a także znajdują się w ubezpieczonym mieszkaniu lub domu (oddanym
do użytkowania) – jak możemy np. przeczytać w OWU Dom Link4.
Jeżeli
przy wnioskowaniu o ubezpieczenie mieszkania klient TU nie podkreśli,
że prowadzi w nieruchomości działalność gospodarczą, może się
niemile rozczarować w przypadku wystąpienia szkody – jeżeli nie
zostanie mu wypłacone odszkodowanie z powodu określonych w umowie
wyłączeń odpowiedzialności. Ochrona
ubezpieczeniowa nie będzie na przykład aktywna w
sytuacji, w której działalność gospodarczą w mieszkaniu prowadzi
ktoś inny niż ubezpieczony lub bliska mu osoba (osoby bliskie
powinny zostać wyszczególnione na podstawie relacji w OWU).
Na
jakie dodatkowe ryzyka warto zwrócić uwagę?
Przy
zawieraniu umowy ubezpieczenia klient TU ma do wyboru różnorodne
klauzule dodatkowe, które poszerzają jego ochronę ubezpieczeniową.
Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą
przechowujemy w mieszkaniu cenny sprzęt biurowy, warto zwrócić
uwagę na:
- ubezpieczenie od kradzieży z włamaniem lub rabunku,
- wandalizmu,
- przepięcia – ochroną ubezpieczeniową można objąć sprzęt audiowizualny, fotograficzny, elektroniczny i komputerowy, a także zmechanizowany i urządzenia gospodarstwa domowego,
- Assistance domowy – obejmuje m.in. zorganizowanie pomocy fachowców w razie wystąpienia awarii, transport pod wskazany adres, kiedy np. mieszkanie nie nadaje się do użytku w wyniku pożaru oraz przewóz mienia,
- ubezpieczenie szyb i innych przedmiotów od stłuczenia – m.in. szyb okiennych, drzwiowych, oszkleń ściennych, tablic reklamowych, przegród ściennych ze szkła.
Każda dodatkowa klauzula podwyższa składkę
ubezpieczenia. Ponadto – przed ich wyborem należy się upewnić,
że nasze mieszkanie lub dom są zabezpieczone zgodnie z wymaganiami
ubezpieczyciela, opisanymi w OWU, dotyczącymi np. zamontowania drzwi
antywłamaniowych czy odpowiedniego zabezpieczenia okien.
Bardzo ciekawy wpis, zwłaszcza w aktualnych czasach i popularyzacji pracy znanej.
OdpowiedzUsuńPozdrawiamy.
Bankingo.pl